انسانی زیادی انسانی

از خدا می طلبم صحبت روشن رایی

انسانی زیادی انسانی

از خدا می طلبم صحبت روشن رایی

آن را که خبر هاست برای روز مبادا ،
بسیار می خموشد در خود .

آن که روزی ،می خواهد آذرخشی برافروزد ،
باید که دیر زمانی ابر باشد .

نیچه

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

اصالت

چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۰۳:۰۲ ب.ظ

اصالت یعنی چه؟

گاهی با خودم می اندیشم لازم نیست تمام اطلاعات مهم همه ی کتاب های فلسفه را بدانیم. فلسفیدن بسی مهم تر است. به قول استاد فلسفه ی عزیز فوق لیسانسمان، فلسفه دانی با فلسفیدن فرق دارد. البته تفاوتش آشکار است. اما به آگاهی رساندن این تفاوت، خودش مستقیمن مربوط به فلسفیدن است و نه مخزن متحرکی از اطلاعات مختلف فلسفی بودن. بگذریم از این که من، خودم هم بخاطر دور بودن از جو دیالکتیک و آکادمیک که با به چالش کشیدن های متعدد و در زمینه های مختلف، هم به آپدیت نگه داشتن وجه فلسفه دانی و هم با درگیر شدن در متن گفتمان، به فلسفیدن گاه گاهم، کمک می کرد... کلن دور شده ام از "فلسفه"! (چقدر جمله ی طولانی ای شد! خیلی هم سخت شد فک کنم! الان نمی تونم ویرایشش کنم.)

شاید درست نتوانم توضیح بدم که اصالت یعنی چه. اما خیلی واضح می توانم بگویم:

وقتی در آکادمی گوگوش شرکت می کنی و حجاب می گذاری، یک آدم بی اصالت هستی. گرچه برای شان انسانی تو، رشته ی تحصیلی، صدایی که داری، تلاشی که می کنی و مهم تر از همه؛ برای انتخابت، بسیار ارزش قائلم. اما این ها تو را تبدیل به یک انسان با اصالت نخاهد کرد.

  • یگانه

نظرات (۱)

خب اصالت یعنی داشتن رفتاری متناسب با عقاید؟
یعنی چنان نما که هستی یا چنان باش که می‌نمایی؟
یا چی؟
پاسخ:
اصالت یعنی اینکه مجموعه ی عملکردهات هماهنگ و در یک راستا باشی. یا مسلمان یا یهودی یا مسیحی یا لائیک یا هرچی، هرچی. ولی اگر یک ایدئولوژی را پذیرفتی، نمی شود و نباید که به هر اصلی که خاستی پایبند بمانی و به هر کدام که نخاستی نه! این بی اصالتی است. این یعنی تکلیفت با خودت روشن نیست.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">